اولین نشست دبیران کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه یک کشوری: جایگاه ویژه کانون دانشجویی همیاران سلامت روان در آیین‌نامه جدید مراکز مشاوره و سبک زندگی ابلاغی از وزارت علوم

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۰ کد : ۲۳۴۸۵ اخبار مشاوره
تعداد بازدید:۶۳
پس از انتخاب کانون دانشجویی همیاران سلامت روان مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دبیرخانه کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه های منطقه ۱ کشوری، اولین نشست دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه ۱ به میزبانی این کانون و با حضور مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
اولین نشست دبیران کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه یک کشوری: جایگاه ویژه کانون دانشجویی همیاران سلامت روان در آیین‌نامه جدید مراکز مشاوره و سبک زندگی ابلاغی از وزارت علوم

این نشست با حضور دبیران کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه 1 تهران و به میزبانی کانون دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌ علامه طباطبائی به عنوان دبیرخانه منطقه 1 کشوری در روز شنبه 20 ام آبان ماه 1402 برگزار شد.

در نشست فوق، دکتر ابراهیم نعیمی، مدیر کل دفتر مشاوره؛ سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر محمد راضی مرادی، رئیس اداره بهداشت روان سازمان امور دانشجویان، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از کارشناسان مرکز مشاوره این دانشگاه حضور داشتند.

در ابتدای نشست، دکتر مهدی وجدانی همت ضمن خوش آمدگویی به دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان منطقه 1، با قدردانی از مشارکت کانون‌های دانشجویی سلامت روان دانشگاه های منطقه 1 در ارائه خدمات مشاوره و سبک زندگی به دانشجویان و ارتباط آنان با مدیران و کارشناسان جهت اجرایی شدن فعالیت‌ها، اظهار کرد: بهتر است برای انسجام فعالیت‌ها یک بازه زمانی تعیین شود و برنامه‌های مورد نظر هر دانشگاه را مشخص و به عنوان برنامه نیم‌سال اول کانون های   دانشجویی همیاران سلامت روان آن دانشگاه اعلام کنیم تا همیاران و دانشجویان علاقه‌مند در آن حضور داشته باشند.

مدیر مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: با توجه به همکاری کانون دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه علامه طباطبائی با دفتر مهارت افزایی دانشگاه، این مرکز در نظر دارد دوره های ویژه همیاران سلامت روان دانشگاه های منطقه 1 کشوری را برگزار نماید.

وی افزود: به این منظور از همیاران محترم خواسته شده تا موضوعات پیشنهادی خود را در گروه مجازی کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان منطقه 1 مطرح کنند. همچنین، مدارک صادر شده از دفتر مهارت افزایی مورد تائید سازمان فنی حرفه ای و وزارت علوم است.

در ادامه نشست، دکتر محمد راضی مرادی به نوشتن تقویم اجرایی از ابتدا تا انتهای سال برای هر دانشگاه اشاره کرد که همیاران دانشگاه‌های مختلف بتوانند در آن شرکت و برنامه‌های خود را مدون کنند.

رئیس اداره بهداشت روان سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: ضمن تاکید بر بازنگری اساسنامه کانون دانشجویی همیاران سلامت روان و جسم از همیاران درخواست می‌کنیم که نظرات و پیشنهادات خود را با مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه خود در میان بگذارند.

وی تاکید کرد: طبق آئین نامه جدید، دانشجویان همیار از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. البته با توجه به استقبال دانشجویان جهت عضویت در شورای مرکزی کانون دانشجویی همیاران سلامت روان و محدود بودن تعداد اعضا می‌توان با تشکیل کمیسیون‌های مختلف از ظرفیت دانشجویان علاقه‌مند در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

سپس دبیران کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌های منطقه 1 ضمن معرفی خود به توضیح چالش‌های موجود در دانشگاه‌های خود پرداختند.

از جمله مهم‌ترین مواردی که توسط دبیران ذکر شد می‌توان به مواردی چون چالش‌هایی مثل اعتیاد ؛ مسائل عاطفی و نظایر آن، عدم آشنایی دانشجویان با کانون دانشجویی همیاران سلامت روان، ضرورت استفاده از ایده‌های دانشجویان و ارائه برنامه‌ها به گونه‌ای که برای دانشجویان جذاب باشد، اشاره کرد.

در پایان نیز دکتر ابراهیم نعیمی ضمن شنیدن نقطه‌نظرات دانشجویان، هدف اصلی از برگزاری جلسه را آگاهی از ظرفیت و شرایط دانشگاه‌ها دانست و گفت: جلب مشارکت دانشجویان؛ تیم‌سازی و تقسیم وظایف، تدارک برنامه‌ای برای روز دانشجو (۱۶ آذر) ویژه کانون های دانشجویی همیاران سلامت روان، برگزاری رویدادهای مسئله محور از جمله برنامه‌های ما برای کانون‌های دانشجویی همیاران سلامت روان دانشگاه‌ها در نیم‌سال جاری خواهد بود.

مدیر کل دفتر مشاوره؛ سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پایان تصریح کرد: از اعضای کانون‌های دانشجویی سلامت روان انتظار می‌رود که نه تنها در حوزه آموزشی ضعیف نباشند بلکه از هر فرصتی برای معرفی و جذب دانشجویان استفاده کنند. همچنین همیاران ما می‌توانند با مدیران مراکز مشاوره همکاری داشته باشند و در صورت نیاز، با بخش‌های دیگر دانشگاه هماهنگی لازم را به دست آورند.