طرح ارتقاء و پیشگیری از افت تحصیلی

اجرای موفق طرح پات (پیشگیری و مداخله در افت تحصیلی دانشجویان) در دانشگاه علامه طباطبائی

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۹۵۶۵ اخبار مشاوره
تعداد بازدید:۳۵۹
روز شنبه مورخه ۳۰/۷/۱۴۰۱ جلسه ای با حضور رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی، معاون دانشجویی، مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان و متخصصان پیشگیری و مداخله در افت تحصیلی دانشجویان (طرح پات) برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نیمسال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰، جهت ارائه گزارش مبسوط اجرای موفق طرح و تقدیر از مجریان آن برگزار شد.
اجرای موفق طرح پات (پیشگیری و مداخله در افت تحصیلی دانشجویان) در دانشگاه علامه طباطبائی

روز شنبه مورخه 1401/07/30 جلسه ای با حضور رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی، معاون دانشجویی، مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان و متخصصان پیشگیری و مداخله در افت تحصیلی دانشجویان (طرح پات) برای دانشجویان مقطع کارشناسی در نیمسال دوم 1401-1400، جهت ارائه گزارش مبسوط اجرای موفق طرح و تقدیر از مجریان آن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر مهدی واحدی معاون دانشجویی، بر ضرورت توجه به افت تحصیلی به عنوان یکی از چالش های نظام آموزشی تاکید نمودند که منجر به از دست رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی بالایی شده و آسیب های ناشی از آن دانشجویان، خانواده، دانشگاه و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. ایشان گزارش های مبسوطی را در بخش تحمیل هزینه های مستقیم مالی در بخش های آموزشی و رفاهی و همچنین اثرات سوء به جامانده از شکست های تحصیلی برای دانشجویان ارائه نمودند. ایشان با تاکید بر توجه ویژه به مقوله تحصیل به عنوان یکی از رسالت های مهم دانشگاه، از حمایت های رئیس محترم دانشگاه و مدیر کل دفتر مشاوره و مدیر و متخصصان مرک زمشاوره دانشگاه تقدیر نمودند.

در ادامه دکتر ابراهیم نعیمی، مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان بر لزوم رویکردهای پیشگیرانه و رشدی معطوف به سلامت در ابعاد جسمی و روان/اجتماعی در کنار رویکردهای مداخلاتی که بخش کمی از دانشجویان را دربرمی گیرد تاکید نموده و اهم سیاست های راهبردی دفتر مشاوره و سلامت را متمرکز بر ارتقا توانمندهای و مهارت های دانشجویان دانسته که مرکز دانشگاه علامه طاطبائی را یکی از مراکز اثرگذار در این بخش توصیف نمودند. ایشان بر اهمیت ظرفیت عظیم نظریه پردازی و عمل گرایی در مجموعه دانشکده ها علی الخصوص دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی و حوزه های مختلف علوم انسانی در دانشگاه علامه، بر نقش محوری این دانشگاه در سیاست گذاری، راهبری و پشتیبانی برنامه های مشاوره ، سلامت و سبک زندگی در سایر دانشگاه ها تاکید نمودند. همچنین ضمن تقدیر از مرکز مشاوره دانشگاه در اجرای موفق طرح پات در دانشگاه علامه طباطبائی، به تصویب ملی این طرح و نقش محوری مرکز مشاوره دانشگاه در اجرای این طرح در دانشگاه های تحت نظرت وزارت  علوم پرداختند. ایشان بر لزوم اجرای دقیق، علمی و موفق این طرح در امتیازدهی به دانشگاه ها و مراکز مشاوره تاکید نموده و از تخصیص بخش مهمی از صرفه های ناشیب از اجرای این طرح به دانشگاه ها و مراکز مشاوره مطابق دستور مقام عالی وزارت اشاره داشتند.

دکتر مهدی وجدانی همت، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه، ضمن اشاره به پیشینه طرح پات، این برنامه را یکی از محوری ترین برنامه های مرکز مشاوره دانشگاه بیان نموده و بر یکپارچه سازی امکانات مرکز مشاوره در بخش مداخلات روانپزشکی، بالینی، مشاوره ای، خدمات مددکاری اجتماعی و ... در راستای اجرای موفق این طرح تاکید نمودند. ایشان ضمن تشریح اجرای این طرح به مولفه های اصلی در اجرای موفق این طرح از قبییل؛ اجرای مصابه های تشخیصی تحصیلی، گروه بندی دانشجویان، تدوین برنامه های پیشگیرانه و مداخله محور در ابعاد فردی، اجتماعی، آموزشی دانشجویان اشاره داشته و برنامه های پیش روی این طرح جهت گسترش آن به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تاکید نمودند. ایشان ضمن اشاره به اجرای موفق این طرح در دانشجویان در آستانه مشروطی، یعنی معدل های 12 تا 14 که مطابق پژوهش ها جمعیت بالقوئه قابل ملاحظه ای در مشرذوطی های نیمسال های بعدی در این جمعیت است تاکید نمودند. همچنین ایشان بر برنامه های جاری مرکز مشاوره از قبیل؛ کلاس مهارت های زندگی دانشجویی برای تمام یدانشجویان مقطع کارشناسی ورودی جدید در 60 کلاس و با حضور 28 متخصص، خدمات مشاوره در خوابگاه ها و دانشکده ها، فعالیت ها مرکز مشاوره عموم و... اشاره داشتند.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از حاضرین و مجریان طرح پات، بر اهمیت توجه به سبک زندگی دانشجویی و ارتقا توانمندی ها و مهارت های دانشجویان با توجه به شناخت نیازهای آنان تاکید نمودند. ایشان با اشاره به رویکردهای جدید و پزوهش های تازه در حوزه سبک زندگی دانشجویان در بازه سنین نوجوانی تا جوانی، این نسل را تنها از نگاه مسئله مدار و دارای چالش های روانشناختی رشدی نداشته بلکه بر وجود ظرفیت های بالقوه و استعدادهای قابل تعالی و رشد در نوجوانان و جوانان تاکید داشتند. در ادامه ضمن تشکر از حمایت های مدیر کل دفتر مشاوره و جدیت و پشتکار مجموعه معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره، بر اجرای هر چه بیشتر و گسترده تر این برنامه و سایر برنامه های اثرگذار مرکز مشاوره در جهت ارتقا سلامت روانشناختی دانشجویان با تاکید بر غنای سبک زندگی دانشجویان با یک نگاه علمی و مبتنی بر فرهنگ متعالی ایران-اسلامی پرداختند.

ایشان به گفتگو و طرح سوالاتی در خصوص نحوه اجرای طرح و میزان اثربخشی و اجرای موفق طرح پرداخته و بعد از پاسخ های مدیر مرکز مشاوره و کارشناس طرح آقای دکتر هومن رجبی، با تائید اجرای موفق و اثرگذار طرح نکاتی را  در خصوص اجرای هر گسترده طرح این برنامه مهم و اثرگذار پرداختند. ایشان در ادامه به تبیین برخی از موارد از قبیل این موارد پرداختند؛ توجه به اجرای مشاوره های گروهی و مداخلاتی گروهی، سنجش اثربخشی اجرای طرح در ابعاد مختلف، استفاده از ظرفیت های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.


نظر شما :