دکتر مهدی وجدانی‌همت تشریح کرد؛

۰۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۲ کد : ۱۷۲۸۰ اخبار مشاوره اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۹۹
طرح ارتقای مهارت‌ها و نشاط کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی اجرا می‌شود/ توصیه‌هایی به مدیران اداری برای ورود به پساکرونا/ «سعه صدر خود را بالا ببریم»
دکتر مهدی وجدانی‌همت تشریح کرد؛

دکتر مهدی وجدانی‌همت، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی  با اشاره نقش و اهمیت جایگاه کارکنان در دانشگاه اظهار کرد: اگر دانشگاه را به سه ضلع مهم تقسیم کنیم، در کنار استادان و دانشجویان، کارکنانی هستند که ضلع بسیار مهمی ارائه خدمات علمی، آموزشی، پژوهشی، رفاهی، دانشجویی، فرهنگی و غیره در محیط دانشگاه محسوب می‌شوند که با همکاری با اساتید دانشگاه، حلقه واسط بین استادان و دانشجویان شناخته می‌شوند، چنانچه وزیر علوم با تعبیر «یاوران علمی» از آنها یاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای ارائه هرگونه خدمات در دانشگاه باید نقش و جایگاه این سه ضلع را در کنار هم ببینیم، ادامه داد: اگر انتظار آموزش خوب داریم باید در کنار استاد خوب و دانشجوی پیگیر، کارمند همراه نیز داشته باشیم.

وجدانی‌همت افزود: بخش کارمندی در دوران کرونا که دانشگاه هم تعطیل بود، با تلاش بسیار کوشیدند حتی با دورکاری، با گذشتن از اوقات فراغت و در کنار خانواده بودن، بستر خدمات‌رسانی دانشگاه را مهیا نگه دارند تا ارتباط دانشگاه با استادان و دانشجویان قطع نشود؛ تلاشی که در نوع خود ستودنی بوده است.

ضرورت قدردانی از خدمات کارکنان در دو سال گذشته

مدیر مرکز مشاوره خاطرنشان کرد: این کارمندان در ابعاد دیگر، خودشان دارای مصائب، مشکلات و موضوعاتی هستند که نیاز به گفت‌وگو و همدلی از سوی نهاد دانشگاه است. از جمله اینکه خدمات این همکاران را که در بخش‌های مختلف دانشگاه انجام داده‌اند، ببینیم و از آن قدردانی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از اولویت‌های مرکز مشاوره و بهداشت روان در رابطه با کارکنان دانشگاه این است که هویت سازمانی و احساس تعلق سازمانی در آنها تقویت شود. موضوعی که باید درباره آن دقیق اندیشیده و بررسی شود که برای تحقق این امر، چه اقداماتی باید صورت گیرد و هر کدام از بخش‌ها گه وظایفی دارند.

از این رو، ما جمعی از مدیران دانشگاهی از جمله، مدیر امور دانشجویی، مدیر امور اداری، مدیر اداره آموزش، مدیر بودجه و تحول سازمانی، مدیر مرکز تربیت بدنی و مدیر مرکز بهداشت و درمان و... که با جامعه کارمندی بیشتری سر و کار دارند و کارمندان زیرمجموعه آنها، تعامل بیشتری با اساتید و دانشجویان دارند، دعوت کردیم که طی نشست‌هایی این موضوعات را رصد و مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا به یک راهکار جامعه برای دوران پساکرونا برسیم.

طرح ارتقای مهارت‌ها و نشاط کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی

وی با بیان اینکه دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی از این رویکرد حمایت جدی کرده است، اضافه کرد: طرحی که مرکز مشاوره و بهداشت روان برنامه‌ریزی کرده‌ است با عنوان «طرح ارتقای مهارت‌ها و نشاط کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی» آغاز شده است که اولین نشست هماهنگی آن سه‌شنبه، ۳ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تصریح کرد: همانطور که در اولین نشست، مدیران به اتفاق نظر رسیدند، هدف ما این است که با همکاری همه بخش‌ها، آموزش‌های کارکنان را اختصاصی و با نگاه به نیازهای هر بخش در نظر بگیریم.

وجدانی‌همت این آموزش‌ها را ضروری دانست و افزود: اولویت ما این است که این آموزش‌ها یک‌طرفه نباشد و در آن، کارکنان تجربیات، دیدگاه‌ها، موضوعات و مشکلات خود را در بخش‌های مختلف مطرح کنند. به این معنا که کارگاه‌های مهارت‌افزایی کارکنان از این پس، با رویکرد تعاملی برگزار شود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم خدمات کارکنان در بخش‌های مختلف دیده شود. متاسفانه بسیاری از اعضای جامعه دانشگاهی ما از خدمات و اقدامات بخش‌های دانشگاه اطلاع دقیق ندارند و ما باید با ایجاد شبکه‌ای از خدمات ایجاد شده به سمت یک هویت یکپارچه کارمندی در دانشگاه حرکت کنیم.

به بیان مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی، این هویت یکپارچه باعث می‌شود کارمندان نسبت به واحدهای مختلف دانشگاه احساس تعلق داشته باشند، به این صورت که آنها را از خود بدانم؛ در رشد آنها سهیم باشم و اجازه بدهم آنها نیز به رشد من کمک کنند.

پیشنهادات مرکز مشاوره دانشگاه برای ورود به عصر جدید

وجدانی‌همت در ادامه اظهار کرد: پیشنهادات ما در مرکز مشاوره این است که برای هر بخش از خدمات دانشگاه یک هفته گرامیداشت تعیین کنیم یعنی همانطور که هفته پژوهش داریم، هفته آموزش، هفته حراست، هفته خوابگاه‌های دانشجویی، هفته تغذیه داشته باشیم که با حضور کارمندان هر بخش گرامی داشته شوند و برای آنها برنامه‌ریزی شود.

وی درباره این طرح چنین توضیح داد: برای مثال، اگر هفته‌ای را برای معرفی اقدامات و دستاوردهای یک بخش دانشگاه تعیین کردیم، همه دانشگاه روی موضوع آن هفته متمرکز شود.

نکته دیگر این است که باید تلاش کنیم ارتباط بین مدیران و کارکنان دانشگاه را به سمت تعامل پیش ببریم. نیازهای کارکنان را شناسایی و برای آنها پاسخ مناسب داشته باشیم.

خانواده کارکنان یکی از بخش‌هایی است که کمتر به آن پرداخته شده است. از جمله فردی که در خانه تلاش می‌کند تا محیطی را فراهم کند که همسرش در دانشگاه به کار و خدمات‌رسانی بپردازد نیز به سهم خود در رشد دانشگاه موثر است. هرچند شاید هیچوقت به اندازه‌ای که نیاز است دیده نشده‌‌اند یا از آنها تقدیر نمی‌شود.

خانواده کارکنان را در برنامه‌های دانشگاه سهیم بدانیم

مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که خانواده‌های کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی را نیز در حد امکان بتوانیم در برنامه‌های خود سهیم کنیم.

وی اضافه کرد: ما در مرکز مشاوره به دنبال آن هستیم که نیازهای کارکنان و خانواده‌های آنها را نیز پوشش دهیم. از جمله اینکه خدمات مرکز مشاوره و بهداشت روان را برای خانواده‌های کارکنان دانشگاه توسعه دهیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این راه آغاز کرده‌ایم، راه‌اندازی مجدد مرکز مشاوره عمومی دانشگاه است که با هزینه مناسب و تخفیف ویژه برای کارکنان، اعضای هیئت علمی و خانواده‌های آنها دایر می‌شود.

در نشست نخست چه گذشت؟

دکتر مهدی وجدانی‌همت، در ادامه درباره آنچه در نشست نخست « طرح ارتقای مهارت‌ها و نشاط کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی» گذشت، اظهار کرد: در این نشست مطالب متنوعی مطرح شد، از جمله اینکه کارکنان در خصوص ساختارهای اداری و موضوعات سازمانی نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی دارند.

وی در این‌باره ادامه داد: همچنین ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران، مطرح شد که بسیاری از کارکنان این انتقاد را داشته‌اند که خدمات و زحماتی که سیستم اداری دانشگاه برای کارکنان انجام داده است به صورت کامل به آنها اطلاع‌رسانی نشده و نیاز است که کارکنان در جریان اقداماتی که در دانشگاه در راستای مسائل سازمانی و اداری مرتبط با آنها صورت می‌گیرد، قرار گیرند.

افزایش ظرفیت تعاملی بین مدیران و کارکنان

به گفته مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی، «ضرورت گفت‌وگوی بین مدیران و مسئولان دانشگاه با کارکنان یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد و گفته شد که کارکنان بخش‌های مختلف دانشگاه شرایط و اقتضائات جامعه را درک می‌کنند اما به عنوان عضوی از همین جامعه باید بتوانند مطالبه‌ها و مسائل خود را با مدیران دانشگاه مطرح کنند.

همچنین این موضوع طرح شد که باید توجه داشته باشیم که یک سری از موضوعات دانشگاه علی‌الظاهر ربطی به محیط دانشگاه ندارد و ناشی از مسائل جامعه از جمله شرایط و مشکلات اقتصادی است و شاید نیاز باشد که حمایت‌های جدی از کارکنان و خانواده‌های آنها که در شرایط بیماری کرونا و اوضاع اقتصادی آسیب‌پذیر هستند، صورت بگیرد که نیازمند شناسایی دقیق از سوی دانشگاه است.

مرکز مشاوره و بهداشت روان نیز این موضوع را مطرح کرد که کارکنان دانشگاه در دوره کرونا زحمات زیادی را متحمل شدند و باعث شدند که خدمات به صورت مجازی ادامه پیدا کند و حتی دانشجویان غیرایرانی، دانشجویانی که پایان‌نامه داشتند و دانشجویانی که واحد کارورزی برداشته بودند، در خوابگاه‌ها مستقر شوند و از خدمات رفاهی دانشگاه استفاده کنند.»

وجدانی‌همت ادامه داد: بنابراین، کارکنان دانشگاه در این دو سال، اجازه قطع شدن ارتباط فضای دانشگاه با استادان و دانشجویان را ندادند و این کارکنان حرف‌ها و نیازهایی دارند که باید دیده و شنیده شود.

پایش سلامت روان اساتید و کارکنان در سال آینده

مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به این سوال که برای پایش سلامت روان اساتید وکارکنان در دوره پساکرونا چه برنامه‌ای دارید، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت در سه دانشکده انجام شده است و بنا داریم با برنامه‌ریزی، طرح پایش سلامت اساتید و کارکنان در حوزه بهداشت زیستی، بهداشت روان، خدمات اجتماعی و ... در سال آینده با آرام شدن فضای ناشی از بیماری کرونا در کنار پایش سلامت دانشجویان در دستور کار قرار دهیم.

چند توصیه به مدیران ادارات دانشگاه/ سعه صدر خود را بالا ببریم

دکتر مهدی وجدانی‌همت در پایان سخنان خود چند توصیه از طرف مرکز مشاوره و بهداشت روان به مدیران دانشگاهی ابراز کرد و گفت: دانشجویانی که در سال آینده با آنها مواجه خواهیم شد، غالباً کسانی هستند که دانشگاه را از نزدیک ندیده‌اند و حتی یک بار در محیط دانشگاه حضور نداشته‌اند. بسیاری فارغ‌التحصیل می‌شوند و نسل جدیدی که اغلب دروس را به صورت مجازی گذرانده‌اند به محیط دانشگاه قدم می‌گذارند.

وی افزود: از این رو، ما نیاز داریم قبل از باز شدن کامل دانشگاه، خود را برای فضای جدید آماده کنیم. از سویی، باید سعه صدر خود را بالا ببریم چرا که اگر دانشجویی سوالی را مطرح می‎‌کند که برایش تازگی دارد، باید درک کنیم که آنها هنوز با محیط دانشجویی به صورت حضوری آشنایی کامل پیدا نکرده‌اند.

راهکار خوبی است اگر بتوانیم فضایی را از هم‌اکنون برای معرفی بخش‌های مختلف دانشگاه آغاز کنیم که هر اداره‌ای برای خود یک تور مجازی یا سلسله تولید محتواهایی داشته باشد که دانشجویان داخل خانه، با بخش‌های مختلف دانشگاه آشنا شوند.

وی در پایان گفت: از طرف دیگر، بسیاری از کارکنان دانشگاه به دلیل شرایط اقتصادی، مشکلات ناشی از کرونا و سایر مسائل اجتماعی شاید نیاز به حمایت‌های بیشتر داشته باشند. از این رو، توصیه مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه به مدیران گرامی این است که تا حد ممکن هوای کارکنان خود را داشته باشند، مسائل را ببینید و با کارکنان تعامل داشته باشند. مسئله‌ای که در نهایت به رشد و توسعه دانشگاه کمک می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :